Żywiec (woj. śląskie)

Kościół konkatedralny  p.w. Narodzenia N.M.P.

Historia instrumentu sięga roku 1712 kiedy to umowę zawarł Jan Głowiński na budowę nowych 30-sto głosowych organów kosztem 5000 zł, jednakże zapewne wskutek śmierci pracy nie wykonał. Ostatecznie organy zbudował Ignacy Ryszak w latach 1713-1714 kosztem 6600zł ufundowanych przez Franciszka Wielopolskiego. W 1721r. remont przeprowadził brat Jakub z klasztoru Karmelitów Bosych w Krakowie; następny w 1766r. Antoni Jaskulski. Dalsze remonty to lata 1820 i 1826. Instrument pierwotnie był mechaniczny w prawdopodobnej liczbie głosów 20-25. Obecny instrument (pneumatyczny) z r.1935 lub 1933 (tu są sprzeczne dane według różnych źródeł) firmy Rieger (opus 2572) zamontowany został w późnobarokowej szafie organowej pokrytej dekoracją rzeźbiarską zawierającą motywy akantu, grających aniołów i putti. Instrument Riegera z lat 30-tych posiadał oryginalnie 24  głosy, natomiast w latach 70-tych został rozbudowany (brak danych o wykonawcy) do dzisiejszej wielkości tj. 29 głosów. Ostatni remont połączony z wymianą piszczałek  prospektowych (stop cynowo-ołowiowy) zrekonstruowanych na podstawie oryginałów  przeprowadzono w roku 2005. 

.

Dyspozycja:

 Ped.  M. I  M. II
 Subbas 16'  Bourdon 8'  Kyty jemny 16'
 Echobas 16' *  Pryncypał 8'  Pryncypał skrzyp. 8'
 Pryncypał 16'  Flet dęty 8'  Gamba 8'
 Wiolonczela 8'  Flet kominkowy 8'  Flet harmonijny 8'
 Oktawbas 8'  Salicjonal 8'  Voxcoelestis 8'
 Basflet 4'  Oktawa 4'  Prestant 4'
 Puzon 16' **  Róg kozi 4'  Róg nocny 4'
  Superoktawa 2' **  Nasard 2 2/3'
 Kwinta 1 1/3' **  Flażolet 2'
 Mixtura 4x  Mixtura 3x  **
 Trąbka 8' **  Obój 8'
 Połączenia  Dodatkowe urządzenia itp;
 II-I 8' (  II do I )  Wolna Kombinacja
 II-I 16' ( subbo II do I )  Wałek Crescenda
 II-I 4' ( super  II do I )  Tremolo M II
 II-II 16' (subbo II )  Żaluzja M II
 II-II 4' ( super  II )  Wyłącznik Głosów Językowych
 I-I 4' ( super I )  Możliwość kalikowania i gry na M I + PED
 I-PED 8'  
 II-PED 8'

* ( głos transmitowany z M II -Kryty jemny 16')

** ( głosy dobudowane w latach 70-tych  )